نشر موقع "جودة" Jawda على فيسبوك صورا لمناشدات تقدم بها نشطاء لوقف مجزرة الأشجار (محو اللون الأخضر الجمالي والصديق للبيئة)  بميدان المساحة بالدقي وهو من أعرق ميادين الحي الراقي في محافظة الجيزة.
ودعم ما نشرته جودة ما سبق ونشره ناشطون من منطقة الدقي من سوابق الانقلاب بإزالة أشجار تتبع الحي، يتخطى عمرها 100 عام من منطقة العجوزة، بدعوى التطوير، تبدأ بكوبري الجلاء (شارع التحرير) وتنتهي أمام مسرح البالون والمعهد البريطاني.
ودعم آخرون تحذيرات من وصول "التطوير" بإزالة الأشجار من محيط وزارة الزراعة والطريق المؤدية لشارع البطل أحمد عبدالعزيز (المهندسين).
وقال نسرين محمود
@nesrinemahmoudr "ميدان المساحه الدقى بيشيلوا الاشجار والنخل م الميدان امام فندق سفير وهما لسه عاملين الارصفه من شهرين وكله اتهد   كان فين التخطيط من شهرين دى اموال الشعب من الضرايب رئاسة حى الدقى مفيش عليها اى رقابه.  ف اى شئ انقذوا الاشجار والنخل اللى ف الميدان والشوارع الجانبيه".
وأضافت في مخاطبة لأحد الإعلاميين "ياأستاذ شريف والله ده حقيقه وانا ساكنه امام فندق سفير  واللى بيحصل ده سفه واهمال مال عام ربنا يكرمك تشوف لنا الموضوع ده وبيشيلوا كل اللى اتعمل من شهرين  حرام والله لصالح مين الكلام ده وسوء التخطيط كله من اموالنا".

صورة للميدان