تصدر هاشتاج #الشعب_مش_جبان موقع التواصل الاجتماعي للتغريدات القصيرة في رد على من يهاجمون أحلام النزول لرفض حكم العسكر التي ستتحقق يوما ما من خلال هاشتاجات اللجان التي تتضامن مع السيسي عل غرار "#محدش_نزل".
وقال حساب ﮼وضوح @Eriel_224 "صمت الشعب الظاهري دليل على انه مش عاوز يستعجل و عاوز يتحرك صح .. مش دليل أبدا عالخوف.. وصناعة الثورة تبدأ من فهمنا لهذه الحقيقة ".
وكتبت شروق المصري @jvmmHKm9YhCnILc "..#ااسيسي فاكر ان صمت الشعب ممكن يكون بسبب خوفه لكن ميعرفش ان الصمت اخره انفجار والانفجار لن يبقي ولا واحد من خونه الاوطان ودول اكبر دليل".

ورأت هوبا @HobaBob11 أن الشعب ينتظر من يقوده ".. ايوه صحيح هو الشعب ادام ساكت يبقى راضي لا الشعب المصري مالوش كتالوج خالص ممكن والله في لحظه او دلوقت تلاقيه مغرق شوارع مصر نزول وكده.. بس عارفه المشكله في ايه ان الشعب عايز واحد يثق فيه وقياده".
وتمنى خالد المخلافي أن تكون ثورة في تونس يليها ثورة بمصر وكتب عبر @NeruKKPKDy12Dgv "غداًباذن الله سنكون على موعد مع الثورة التونسية الثانيه ضد انقلاب التيس وسيكتب لها النجاح المؤزر باذن الله وبداية ربيع عربي ثاني وبعد تونس يكون شعب مصر على موعد جديد مع حريته".

حساب @telegraph_post استدعى مشهد يبين سيكولوجيا الجماهير وكتب عن "مشهد تمثيلي من فيلم للممثل الراحل #خالد_صالح "يصف حال #مصر الان" وما وصلت إليه علي يد #السيسي  دكتاتور #ترامب المفضل وعصابته  سألت الشيخ متى يصلح حال البلد؟ فأجاب عندما يؤمن أهلها بأن عاقبة الجبن أوخم من عاقبة السلامة #نجيب_محفوظ".
وعلقت قلم مريم @mariam148350707 "احنا الشعب الي منه الست تعذبت في السجن عشان نسبها و دفاعها عن دينها.. احنا الشعب الي الأحرار طلعوهم برا البلد  .. احنا الشعب الي اسودها رضت تموت ورا القضبان و ما باعت قضيتها.. احنا شعب ينتظر الساعه 00 ليقتلع النظام".